Beeldcultuur in Beeld

Blogs naar aanleiding van de cursus Beeldcultuur 2013-2014

Blog 2: Het Miley Cyrus virus

Leave a comment

De laatste maanden staat het op Twitter, Facebook en talloze websites bol van de berichten over Amerikaanse actrice en zangeres Miley Cyrus. Ter illustratie: De Telegraaf berichtte 15 uur geleden: “Nieuwe tattoo Miley Cyrus”, één dag geleden: “Miley Cyrus ‘twerkt’ met aap” en twee dagen geleden: “Miley Cyrus huilt op podium”. (De Telegraaf, 2013) Haar optreden tijdens MTV’s Video Music Awards deed veel stof opwaaien en ook haar laatste twee videoclips zijn het gesprek van de dag.

Een kleine introductie
HannahMontanasongPics1SJELgszDdjP44MMaar wie is deze Miley? Ze werd geboren in 1992 en is bekend geworden door haar hoofdrol in de Disneyserie Hannah Montana. Deze serie is van ‘na mijn tijd’, maar foto’s van dit personage roepen wel herkenning op. In de televisieserie speelt Cyrus een gewoon tienermeisje dat verandert in een superster wanneer ze haar blonde pruik op zet. Er zijn uiteindelijk vier seizoenen van de serie verschenen, met in totaal 98 afleveringen. Dat de serie populair was blijkt ook uit het feit dat het meerdere malen genomineerd was voor een Primetime Emmy Award voor Outstanding Children’s Program. Dat Miley liever niet meer geassocieerd wil worden met het leuke meisje links, wordt wel duidelijk wanneer ik haar videoclip ‘We can’t stop’ ga analyseren.

Opzet van de analyse
Bij het analyseren van een gedeelte van de videoclip ‘We can’t stop’ maak ik gebruik van technieken die Hans van Driel heeft besproken in college drie en vier van Beeldcultuur over semiotiek. De eerste stap hierbij is het maken van een uitgebreide analyse. Wat zie ik? En omdat ik een filmpje ga analyseren komt hier ook nog eens de vraag ‘wat hoor ik?’ bij kijken. Ik geef dan ook een nauwkeurige omschrijving van alle shots die ik zal bespreken. Hierna ga ik over tot de interpretatie van alles wat ik heb omschreven. Welke tekens kan ik ontdekken en waar refereren deze aan? Tot slot ga ik kijken of ik relaties kan ontdekken tussen deze tekens en het referent. (Van Driel, 2004)

Wat zie ik?
Omdat deze blog wel erg uitgebreid wordt wanneer ik de volle 3,5 minuut van de video ga analyseren, beperk ik me tot het openingsscène van 15 seconden.
Schermafbeelding 2013-09-26 om 10.23.59In het eerste shot zie je een bed met bloemetjesbeddengoed met daarom benen gehuld in een witte panty en witte gympen met plateauzolen. Om de rechter enkel zit een elektronische huisarrest enkelband. Deze wordt doorgeknipt met een enorme roze schaar. Om dit te accentueren is er geluid te horen op het moment dat de band wordt doorgeknipt. Vanaf dat moment begint zacht op de achtergrond een mannenstem: “it’s our party we can do what we want” te zingen/rappen.
Schermafbeelding 2013-09-26 om 10.24.15In het volgende shot is het zelfde bed in beeld, maar nu met midden in beeld een geluidsbox van het merk Beats in dezelfde roze kleur als de schaar. Er komt een vrouwen hand in beeld met lange (nep)nagels gelakt met gouden glitters die op de volumeknop van de box drukt. Om in ieder geval de wijs- en middelvinger zit een brede gouden ring en om de pols hangen minstens drie gouden armbanden (studs, schakel en diamanten). Het lijkt of er op de wijsvinger een tatoeage van een hartje te zien is. De muziek is nu luider te horen.
Schermafbeelding 2013-09-26 om 10.24.43Vervolgens komt Miley Cyrus in beeld vanaf haar hoofd tot net onder de schouders. Ze draagt een wit hemd, wat gouden kettingen en heeft veel gouden oorbellen in, waaronder een gouden veiligheidsspeld. Ze heeft een kort kapsel, waarvan de zijkanten opgeschoren zijn en de bovenkant wat langer en geblondeerd is. Ze draagt felrode lippenstift en haar tanden zijn erg wit. Te zien is hoe ze een ‘grill’ in haar mond plaatst, waardoor ze twee gouden tanden krijgt. Ook dit gaat gepaard met een geluidseffect. Vervolgens laat ze deze tanden uitgebreid zien door haar hoofd wat naar achteren te laten vallen en haar lippen ver uit elkaar. Ze heeft hierbij één oog licht dichtgeknepen. Linksonder in beeld is een wit vlak te zien, met daarop wat donkere vlekken. Uit de eerdere shots kan ik opmaken dat dit het beddengoed is.
Schermafbeelding 2013-09-26 om 10.26.04Hierna zie je Miley haar haren kammen. Ze heeft hierbij nog de zelfde uitdrukking op haar gezicht als in het vorige shot. Op de binnenkant van haar linker bovenarm is een tatoeage te zien; het is niet duidelijk wat het is, maar het lijkt een regel tekst te zijn. Tijdens dit shot staat in bijna schermvullende gele hoofdletters “MILEY CYRUS” in beeld.
Schermafbeelding 2013-09-26 om 10.26.40In het laatste shot staat de camera op het bed gericht en zie je Miley opstaan en vervolgens rechts onder in het beeld verdwijnen. In dit laatste shot dat ik bespreek staat in dezelfde schermvullende gele letters als in het shot ervoor “MIKE WiLL made it”.

Interpretatie
Om tekens te ontdekken in de hierboven besproken shots, moet eerst duidelijk zijn wat nu precies een teken is. Volgens Van Driel (2004) moet een teken aan drie voorwaarden voldoen:

  1. Het is waarneembaar voor iemand;
  2. Het verwijst naar een afwezige;
  3. Het roept een reactie op.

Ik zal nu een aantal, voor mij, opvallende tekens uit de videoclip pikken om de verschillende relaties tussen teken en referent te illustreren. In het eerste shot is de elektronische huisarrest enkelband te zien. Hoewel ik hier nog nooit iemand mee heb zien lopen, is dit een voorwerp dat in onze maatschappij bekend is – al is het puur uit films. Dit voorwerp verwijst naar een straf die is opgelegd door een rechter: huisarrest. Dit impliceert dat de gene die zo’n band draagt, blijkbaar iets heeft gedaan wat als fout wordt gezien binnen onze samenleving. Ik denk dat het verband tussen de band en het principe ‘huisarrest’ indexicaal is. De een (de enkelband) is namelijk het gevolg van de ander (het huisarrest). Daarnaast is het zo dat indexicale tekens als indicaties werken en niet als imitaties, zoals iconen dit doen.

Een iconische relatie is gebaseerd op gelijkenis. Eigenlijk zou je in het geval van deze videoclip kunnen zeggen dat de afbeelding van Miley Cyrus in deze videoclip overeenkomt en dus lijkt op de echte persoon Miley Cyrus. Het is namelijk zo dat de meeste afbeeldingen en foto’s iconen zijn: het afgebeelde lijkt op het afwezige. Natuurlijk valt hier een vraagteken achter te zetten. Is dit echt hoe Miley Cyrus er dagelijks bij loopt? Waarschijnlijk niet. Maar dit is wel het beeld dat de laatste maanden van haar in de media te zien is.

paul_wall_02Tot slot ben ik op zoek gegaan naar een symbolische relatie in de videoclip. Miley Cyrus laat in shot drie zien dat ze een grill in haar gebit plaatst. Een grill is niet direct iets dat je in verband met Miley Cyrus, of welke pop zangeres dan ook, zou brengen. Bij dit sieraad zullen de meeste mensen denken aan (gangster) rappers. Het is namelijk iets waarover voornamelijk in hiphop muziek gezongen wordt. Het verband tussen een grill en rappers is op grond van afspraak. Dit is geen afspraak die expliciet is afgesproken, maar een afspraak die zo gegroeid is door het gebruik van een grill. Wellicht zal deze afspraak nu afgezwakt worden, doordat het gebruik van een grill nu niet meer exclusief voor de hiphopwereld is.

De diagnose
Ben ik na deze langdurige blootstelling aan beelden van Miley Cyrus ook besmet geraakt met het Miley Cyrus virus? Ik denk dat ik me geen zorgen hoef te maken, want ik voldoe niet aan de zes symptomen zoals beschreven op de website AL.com. Ik ben er wel achter gekomen dat het nog best lastig is om tekens in beelden te vinden, ondanks dat het in de clip die ik heb behandeld barst van de tekens. Het lastigst vind ik het nog om een label aan de relatie tussen teken en referent te plakken. Gelukkig baart oefening nog altijd kunst en hoop ik mezelf over een aantal weken semi-semiotiekdeskundige te kunnen noemen.

Literatuur:

Driel. H. van,. (2004). Digitale Communicatie. Amsterdam: Boom.

De Telegraaf. (2013). Zoekresultaten ‘Miley Cyrus’. Geraadpleegd op 26 september 2013 van http://www.telegraaf.nl/searchresults/index.jsp?view=google&q=miley%2Bcyrus%26sitesearch%3Dtelegraaf.nl

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s