Beeldcultuur in Beeld

Blogs naar aanleiding van de cursus Beeldcultuur 2013-2014

Blog 3: This is where the magic happens

Leave a comment

Dit is dus ‘where the magic happens’. En dan heb ik het niet over al die slaapkamers in Hollywood die in MTV Cribs standaard worden ingeluid met “This is where the magic happens.” Ik heb nog geen idee waar dat “where” dan wel precies is, maar het klinkt als een plek waar iedereen wel wil zijn.

Uit je comfortzone stappen
Zoals je op de afbeelding links kunt zien, lijkt het vrij eenvoudig om te komen ‘where the magic happens’: je hoeft simpelweg maar uit je comfort zone te stappen en je bent er. Toch is dit proces moeilijk dan je denkt. Zoals een wijs man ooit zei:

I’m continually trying to make choices that put me against my own comfort zone. As long as you’re uncomfortable, it means you’re growning. -Ashton Kutcher

Ondanks dat Ashton Kutcher niet per se bekend staat om zijn wijze uitspraken, maakt hij met deze uitspraak een goed punt. Je comfort zone heet niet voor niets de comfort zone. Alles buiten je comfort zone is oncomfortabel, maar wanneer je altijd in je comfort zone blijft hangen, zul je nooit wat nieuws leren.

Mijn comfort zone
Natuurlijk zijn er ontzettend veel activiteiten die binnen mijn comfort zone vallen, maar er is er één die ik er hier uit wil pikken, om vervolgens mijn leerdoel te formuleren. Tijdens colleges verschuil ik me het liefst achter mijn collegeblok. Ik maak driftig aantekeningen en voor ik het weet is het college voorbij en zijn er weer een aantal pagina’s gevuld. Wanneer de docent een vraag stelt aan de studenten zul je mij niet snel mijn hand zien opsteken. Ik wacht af tot een ander het initiatief toont en de vraag beantwoord. Niet dat ik niet actief mee denk: in mijn hoofd neem ik soms actief deel aan de discussie en vorm ik mijn mening.

Persoonlijk leerdoel
Je zou kunnen denken: je maakt aantekeningen, je let op… Wat is het probleem? Het probleem is dat ik mijn gedachten bij een vraag van de docent voor mezelf houd – een kleine uitwisseling van gedachten met studenten naast me daargelaten. In dit opzicht ben ik dus een passieve student te noemen.

Mijn persoonlijk leerdoel is dan ook om van een passieve in een actieve student te veranderen. Omdat dit doel erg nietszeggend is, zal ik het concreter moeten maken. Dit doe ik aan de hand van de volgende vier criteria die Universiteit Twente heeft opgesteld voor het formuleren van een helder leerdoel:

  1. Gedrag: wat moeten studenten met de leerstof kunnen doen. Kies hiervoor werkwoorden die aansluiten bij de activiteit die je van studenten verwacht.
  2. Inhoud: op welke inhoud moet de student de beschreven activiteit kunnen toepassen. Geef deze inhoud zo concreet mogelijk weer.
  3. Voorwaarden: onder welke condities moet de student het gedrag vertonen.
  4. Norm: welke minimumprestatie vind je nog succesvol; wat moet de student doen om een voldoende te krijgen voor zijn werk.

Ik zal nu de vier criteria toepassen op mijn eigen leerdoel:

  1. Gedrag: Ik wil actief deelnemen aan colleges en mijn hand opsteken wanneer ik een nuttige bijdrage heb. Het gaat mij hierbij dus niet om het lukraak opsteken van mijn hand. Een werkwoord dat bij dit gedrag zou passen is ‘demonstreren’ of zelfs ‘hand opsteken’.
  2. Inhoud: de inhoud is de inhoud van de colleges Beeldcultuur tot 10 januari 2014.
  3. Voorwaarden: de conditie waaronder ik dit gedrag wil vertonen is tijdens het college Beeldcultuur.
  4. Norm: ik beschouw als minimumprestatie één vraag of opmerking per college Beeldcultuur, er van uitgaand dat er per college altijd minimaal één vraag of opmerking in mij op zal komen.

Als voorbeeld geeft Universiteit Twente het volgende leerdoel, waarin duidelijk is aangegeven waar de norm, het gedrag, de inhoud en de voorwaarde zitten.

Wanneer ik de vier ingevulde criteria van mijn leerdoel in het model van bovenstaande zin probeer te passen, krijg ik het volgende leerdoel:

Voor 10 januari 2014 zal de student demonstreren dat hij/zij minstens één vraag stelt of beantwoordt over de collegestof per college Beeldcultuur.

En nu aan de slag!
Nu mijn persoonlijk leerdoel is opgesteld, zit er nog maar een ding op: elk college aan dit leerdoel werken. Ik denk dat de eerste stap is gezet door het opstellen van dit leerdoel. Door kritisch na te denken over je eigen doen en laten in het college, word je een stuk bewuster van jezelf. Ik hoop dan ook dat er bij het volgende college Beeldcultuur steeds een alarmbelletje gaat rinkelen in mijn hoofd, wanneer er een vraag of opmerking bij mij opkomt. Ik denk namelijk dat het actief deelnemen aan het college Beeldcultuur mij ook zal helpen bij colleges van andere vakken, maar daarnaast ook in de zogenaamde “echte wereld”.

Tot slot: een brave klas waar ik nog van kan leren!

Literatuur:

Universiteit Twente. (z.j.). Formuleren van leerdoelen. Geraadpleegd op 30 september 2013 van: http://www.utwente.nl/mb/onderwijs/organisatie/onderwijsbeleid/toetsbeleid/Job%20Aid/formuleren_leerdoelen.doc/

Driel, H. van. (2013). Leerdoelen 2013. Geraadpleegd op 30 september 2013 van: https://edubb.uvt.nl/webapps/blackboard/execute/content/file?cmd=view&content_id=_705511_1&course_id=_46704_1

Leave a Reply

